Pagespeed wordt vaak verward met “site snelheid”. Eigenlijk gaat het hier om de pagina snelheid; een steekproef van bekeken pagina’s op een site is erg belangrijk in zoekmachine optimalisatie. Pagespeed kan zowel als “laadtijd” (de tijd die het kost om de inhoud op een specifieke pagina volledig weer te geven) of “tijd tot het eerste byte” worden beschreven (hoe lang het duurt voor je browser om de eerste byte informatie te ontvangen van de webserver). Hoe je het ook wendt of keert, een snellere pagina snelheid is beter, zowel voor de gebruiker als voor SEO en dus ranking in zoekmachines en dus omzet.
Google heeft aangegeven dat de snelheid van je website (en als gevolg daarvan, pagespeed) één van de ongeveer 200 signalen is die worden gebruikt door het algoritme om pagina’s te rangschikken, en één van zwaarst wegende factoren. Een lagere pagespeed zorgt er namelijk voor dat zoekmachines minder pagina’s kunnen doorzoeken met behulp van hun toegewezen crawl budget, en dit kan een negatieve invloed hebben op de indexatie.
Pagespeed is ook belangrijk voor de user experience (gebruikserservaring). Pagina’s met langere laadtijd hebben de neiging om hogere bounce rates en lagere gemiddelde tijd op de pagina te hebben. Langere laadtijden (pagespeed) hebben ook aangetoond dat dit een negatieve invloed heeft op de conversies.
Hier zijn enkele van de vele manieren om je pagespeed te verhogen: Compressie inschakelen, gebruik Gzip, een softwaretoepassing voor bestand compressie, om de grootte van je CSS, HTML en JavaScript-bestanden die groter zijn dan 150 bytes zijn te verminderen. Gebruik je geen gzip op beeldbestanden dan kan je in plaats daarvan voor kiezen om bestanden te comprimeren met bijvoorbeeld een programma als Photoshop, waar je de controle over de kwaliteit van het beeld mee kunt behouden en de pagespeed kan verhogen.
Bij vragen over software optimalisatie of ontwikkelingen kunt u met ons contact opnemen. Onze team staat u bij om u zo goed mogelijk te helpen.
Email info@daegroup.nl
Bel ons 030-2072515